دایه‌های مهربان تر از مادر !

امام روح الله در نامه ای خطاب به آقای ولایتی بر لزوم انتقاد پذیری اینطور تأکید می‌فرمایند :
“من جنابعالی را فردی متدین و دلسوز انقلاب می‏دانم. و شما و دوستانمان در وزارت امورخارجه باید تحمل انتقاد را، چه حق و چه ناحق، داشته باشیم…”

همچنین ایشان انتقاد صحیح را انتقادی می‌دانند که بدور از انتقامجویی باشد، می‌فرمایند :
“به همۀ آقایان من می‏گویم با هم جنگ نکنید. روزنامه‏‌ها را پر نکنید دوباره از بدگویی از هم و از انتقاد از هم. انتقاد غیرانتقامجویی است. انتقاد، انتقاد صحیح باید بشود. هر کس از هرکس می‏تواند انتقاد صحیح بکند. اما اگر قلم که دستش گرفت انتقاد کند برای انتقامجویی، این همان قلم شیطان است…”

همچنین در مفهوم صحیح نقد نیز اینطور می‌فرمایند :
“انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می‏ شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدایت دو جریان می‏ شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببیند…”

امام  خامنه ای  نیز  در  بیانی  در  دفاع  از  آزادی  بیان  و  مناظرات  مبتنی  بر  اخلاق  و  پرهیز  از  تشریفاتی  شدن  انتقادات  اینطور  می‌فرمایند :
“نباید  از  «آزادى»  ترسید  و  از  «مناظره»  گریخت  و  «نقد  و  انتقاد»  را  به  کالاى  قاچاق  و  یا  امرى  تشریفاتى،  تبدیل کرد  چنانچه  نباید  بجاى  مناظره، به  «جدال و مراء»،  گرفتار  آمد  و  بجاى آزادى،  به  دام  هتاکى  و  مسئولیت  گریزى  لغزید.  آن  روز  که  سهم «آزادى»،  سهم  «اخلاق»  و  سهم  «منطق»،  همه  یکجا  و  در  کنار  یکدیگر  اداء  شود،  آغاز  روند  خلاقیت  علمى  و  تفکر  بالنده  دینى در  این  جامعه  است… بى‌شک  آزادیخواهى  و  مطالبه  فرصتى  براى  اندیشیدن  و  براى  بیان  اندیشه  توأم  با  رعایت  «ادب  استفاده  از  آزادى»،  یک  مطالبه  اسلامى  است  و  «آزادى  تفکر،  قلم  و   بیان»،  نه  یک  شعار  تبلیغاتى  بلکه  از  اهداف اصلى  انقلاب  اسلامى  است.”

همچنین ایشان انتقاد اصولی وبدون تخریب مسئولین را هدیه کردن عیوب آن‌ها به خودشان می‌دانند و می‌فرمایند :
“انتقاد کردن غیر از تخریب کردن است. انتقاد، خوب و نعمت است. اگر دولت یا مسؤولان دیگر، مورد انتقاد قرار نگیرند، عیوب خودشان را نمى‌فهمند. انتقاد در واقع هدیه کردن عیوب آنها به خود آنهاست. ممکن است گاهى انتقاد درست باشد، ممکن هم هست نادرست باشد؛ اما انتقاد کردن غیر از تخریب کردن است…”

شهید مطهری رحمه الله علیه بعنوان تئوری پرداز انقلاب اسلامی‌مسئله آزادی بیان را اینطور تبیین می‌فرمایند(کتاب پیرامون انقلاب اسلامی‌، صفحه ی ۶۳) :
“برای تداوم انقلاب اسلامی‌ِ ما، هرکسی باید فکر و بیان و قلمش آزاد باشد و اتفاقاً تجربه‌های گذشته نشان داده است که هر وقت ، جامعه از آزادی فکری-حتی از روی سوء نیت- برخوردار بوده، در نهایت به سود اسلام تمام شده است. اگر در جامعه ی ما محیط آزاد ِ برخورد آرا و نظریات پدید آید که صاحبان افکار مختلف بتوانند حرف خود را مطرح بکنند، ماهم بتوانیم حرف خود را مطرح کنیم، تنها در چنین زمینه ی سالمی‌است که اسلام رشد می‌کند…”

در اصل ۸ قانون اساسی ، اصل امر به معروف و نهی از منکر اینطور آمده است :
“در جمهوری اسلامی‌ایران دعوت به خیر، امربه معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی و متقابل برعهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر.”

امروز با خبرهایی که از فضای محدودیت‌های رسانه ای کشور شنیده می‌شود باید به این فکر فرورفت که آیا اندیشه‌های نظارت بر فضای رسانه ای یک فضای صحیح و اصولی مبتنی بر قانون و اندیشه‌های رهبران و تئوری پردازان انقلاب اسلامی‌است یا اینکه یک فضای دایه وار مهربان تر از مادر که سلایق و گرایش‌ها در آن تأثیر گذار می‌باشد، حاکم بر این نظارت‌ها شده است. در این مورد چند نکته گفتنی است :

  1. از کسانی که دست به توقیف، فیلتر، بازداشت و … در برابر آزادی بیان بدون غرض ورزانه می‌زنند باید پرسید که چگونه و با برداشت از چه قوانینی چنین تصمیماتی گرفته می‌شود؟ آیا صرف انتقاد سازنده و بدون تخریب به شخصی از سران قوا موجب این را باید فراهم کند که دست به تیغ حذف برده شود؟ اگر دلیل قانونی برای برخوردها وجود دارد باید پرسید که آیا نباید با تبیین بین مخالفت قانون و مصداق جرم به شفاف کردن فضا و ابهام زدائی پرداخت؟ مگرنه که دشوار نیست که بر مسند قدرت بود و اعمال قدرت کرد !
  2. اگر برخوردهای حذفی ای که دامن آزادی ِ بیان ِ اسلامی‌را که لازمه ی بقای انقلاب اسلامی‌است هرازگاهی می‌گیرد، مبتنی بر یک اسلوب و قاعده ی مشخصی است و یا به بیان بهتر از یک قانون شفاف نشأت گرفته است و ناظران و مجریانی بدون گرایش را دارد، چطور شاهد این هستیم که در مصادیق مشابه برخوردهای متفاوت وجود دارد؟ بطور مثال ممکن است که مسئولی زیر فشار توهین و تهمت و گمانه زنی له شود و هیچ وقت توهین کنندگان به دام فیلتر و توقیف گرفتار نشوند ولی خدا نکند از مسئولی دیگر نقدی شود و اصلاحی را از او بخواهند !
  3. با بستن و فیلتر کردن مشکی حل نمی‌شود بلکه بر روی مشکلی پوشانده می‌شود و صدایی بسته می‌شود ولی یادمان نرود که هنوز ابهام و نقد و سؤال وجود دارد و تنها با حذف آن ، طرح مشکلات و بیان نقد را به یک کالای قاچاق تبدیل کرده ایم. علاوه بر این فرصت خودسازی را از جامعه گرفته ایم و معلوم نیست که عیوب جامعه و عیوب مسئولین از کجا قرار است سر درآورد !
  4. آزادی بیان بی شک به معنای ولنگاری در اظهار نظرات و عقاید نیست بلکه پرواضح است که آزادی بیانی که از آن صحبت می‌کنیم آزادی بیان در کنار ” حفظ حقوق افراد” و “اخلاق” است. با این حال است که وقتی پنجره ای از نقد بسته می‌شود نگران باید شد که چگونه برای کسی غیر از ولایت فقیه تقدس قائل هستیم. این درحالی است که حتی شخص رهبر انقلاب نیز آغوششان برای انتقادهای سازنده باز است و این را حتی اعلام نموده اند.
  5. در هیچ صورتی نباید اجازه داد که به دوران بسته شدن فضای نقد و انتقاد که در دوران سازندگی ، جامعه آن را تجربه کرد بازگشت کرد. اگر دیده می‌شود که فضای نقد و انتقاد از شخص یا جریانی پرهزینه می‌شود باید با عدالتخواهی بدون نقد به اشخاص از بسته شدن فضا جلوگیری کرد. رهبر معظم انقلاب در مواجهه با برخوردها و تخلفات مقابل عدالتخواهی می‌فرمایند : شما زرنگى‌تان این باشد، گفتمان عدالت خواهى را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصى و مصداق‌سازى نکنید.
  6. فیلتر شدن سایت تریبون مستضعفین در شب انتخابات مجلس نهم، باعث تأسف بسیار دوستداران این سایت که جهت گیری جناحی را از دستور کار خود خارج کرده بود، شد. فیلتر شدن تریبون نشان داد که تفکر ناب نقد که در بیان امام و آقا نه تنها از آن نهی نشده است بلکه بر لزوم آن تأکید شده است در بین بعضی از ناظران و مجریان فیلترینگ وجود ندارد و این شروع ماجراست که دایه‌هایی مهربان تر از مادر بر این امور مسلط شده اند. البته این به این معنی نیست که انتقادی به انتقادهای دوستانمان در تریبون وارد نباشد.

مطالب مرتبطی که دیگران نوشته اند :
مستضعفین نمی‌میرند؛ شهید می‌شوند، آن هم ایستاده

نامه سرگشاده

گذار ِ مفهومی‌از عدالت‌خواهی به آزادی‌خواهی

تریبون مستضعفین فلیتر شد…

اعتراض فعالان سایبری به فیلترینگ سایت‌ها

فهم انقلابی!

جنبش مطالبه ی حقوق فعالان سایبری


یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (2 امتیاز, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

بازتاب

بازتاب URL برای این نوشته:
http://www.khanetab.ir/wp-trackback.php?p=248

دیدگاه

[…] خانه تاب: دایه‌های مهربان‌تر از مادر […]

[…] این استدلال این ها بنظرم صحیح است و خودم نیز حتی در مطلبی بعد از فیلتر شدن سایت تریبون به این روندی که نقد سازنده […]

ارسال دیدگاه